Riksförbundet Sveriges Konstföreningar
Vävda rum
Idag är tillgången till kultur i allmänhet och samtidskonsten i synnerhet ojämnt fördelad över landet. Pandemin har också visat på sårbarheter i konst- och kulturlivet med inställda utställningar och stängda konsthallar som följd av införda restriktioner och rekommendationer. Digitala konstverk har ingen geografisk begränsning men trots att allt fler konstnärer har börjat intressera sig för […]
Idag är tillgången till kultur i allmänhet och samtidskonsten i synnerhet ojämnt fördelad över landet. Pandemin har också visat på sårbarheter i konst- och kulturlivet med inställda utställningar och stängda konsthallar som följd av införda restriktioner och rekommendationer. Digitala konstverk har ingen geografisk begränsning men trots att allt fler konstnärer har börjat intressera sig för […]
Idag är tillgången till kultur i allmänhet och samtidskonsten i synnerhet ojämnt fördelad över landet. Pandemin har också visat på sårbarheter i konst- och kulturlivet med inställda utställningar och stängda konsthallar som följd av införda restriktioner och rekommendationer. Digitala konstverk har ingen geografisk begränsning men trots att allt fler konstnärer har börjat intressera sig för digitala medier och publiken har en större vana, så saknas det former och sammanhang för att visa digital konst i Sverige idag. Det finns ett behov av att decentralisera samtidskonsten och samtidigt skapa en ny infrastruktur som kan leda till fler möten med konsten och en ökad tillgång till den.
I detta projekt vill Riksförbundet Sveriges Konstföreningar arrangera Sveriges första nationella utställning i augmented reality (AR) tillsammans med lokala konstföreningar i landets alla kommuner.
Projektet stöttas med 4 310 000 kronor.