Spilloteket
Spill ingen tid!
Flera undersökningar visar att en majoritet av Sveriges unga känner oro över klimatet och miljön inför framtiden. Den här oron kan bli överväldigande och förlamande för många. Med den kan även vara konstruktiv och leda till engagemang och agerande. Enligt klimatpsykologin behöver unga få korrekt information, träning i att sätta ord på sina känslor och […]
Flera undersökningar visar att en majoritet av Sveriges unga känner oro över klimatet och miljön inför framtiden. Den här oron kan bli överväldigande och förlamande för många. Med den kan även vara konstruktiv och leda till engagemang och agerande. Enligt klimatpsykologin behöver unga få korrekt information, träning i att sätta ord på sina känslor och […]
Flera undersökningar visar att en majoritet av Sveriges unga känner oro över klimatet och miljön inför framtiden. Den här oron kan bli överväldigande och förlamande för många. Med den kan även vara konstruktiv och leda till engagemang och agerande. Enligt klimatpsykologin behöver unga få korrekt information, träning i att sätta ord på sina känslor och lära sig hur de kan bidra. Skolan har en unik roll för att hjälpa elever att se sig själv som medborgare som har kraft att påverka, men de flesta kommuner saknar strategier för undervisning om hållbar utveckling i skolan. Många pedagoger vittnar även om att de ä styrda av en bedömningsstyrd vardag och efterfrågar såväl kompetensutveckling som engagerade metoder.
Spilloteket vill med detta projekt stärka högstadielärarnas möjlighet att undervisa i hållbar utveckling. Med ämnesövergripande, kreativa och inspirerande metoder vill man minska ungas oro och passivitet inför framtiden och öka deras upplevda påverkansmöjligheter.
Projektet stöttas med 2 480 000 kr.