Kodcentrum
Lika förutsättningar för digitalt lärande
Tillgång till det digitala språket är en demokratifråga. Det är en förutsättning för att kunna ta del av samhällsfunktioner, påverka samhällsutvecklingen och vara en kritisk konsument av digitala tjänster. Inte minst påverkar den ens ställning på den framtida arbetsmarknaden. Idag har inte alla barn samma förutsättningar för att kunna lära sig det digitala språket. Till […]
Projektinformation
Projektets löptid
Mar 2018 - Jun 2019
Tidsstatus
Tillgång till det digitala språket är en demokratifråga. Det är en förutsättning för att kunna ta del av samhällsfunktioner, påverka samhällsutvecklingen och vara en kritisk konsument av digitala tjänster. Inte minst påverkar den ens ställning på den framtida arbetsmarknaden. Idag har inte alla barn samma förutsättningar för att kunna lära sig det digitala språket. Till […]
Tillgång till det digitala språket är en demokratifråga. Det är en förutsättning för att kunna ta del av samhällsfunktioner, påverka samhällsutvecklingen och vara en kritisk konsument av digitala tjänster. Inte minst påverkar den ens ställning på den framtida arbetsmarknaden. Idag har inte alla barn samma förutsättningar för att kunna lära sig det digitala språket. Till exempel är det fler killar än tjejer som lär sig programmering idag, och även var man råkar gå i skola och vad man har tillgång till för teknik hemma spelar in. I detta projekt verkar Kodcentrum för att alla barn, oavsett bakgrund, ska erbjudas ett pedagogiskt och kreativt sätt att lära sig programmering och digitalt skapande.