Läxhjälpen
Läxhjälpen goes Norrland
Den svenska skolan blir mer ojämlik. Faktorer som var man växer upp, vilken skola man går i och föräldrarnas utbildningsnivå spelar allt större roll. Förra läsåret var det 18 600 elever som inte klarade grundskolan – nästan 20% av alla elever som slutade årskurs 9. Civilsamhällets insatser i denna fråga är till stor del koncentrerade i […]
Projektinformation
Projektets löptid
Jan 2019 - Dec 2020
Tidsstatus
Den svenska skolan blir mer ojämlik. Faktorer som var man växer upp, vilken skola man går i och föräldrarnas utbildningsnivå spelar allt större roll. Förra läsåret var det 18 600 elever som inte klarade grundskolan – nästan 20% av alla elever som slutade årskurs 9. Civilsamhällets insatser i denna fråga är till stor del koncentrerade i […]
Den svenska skolan blir mer ojämlik. Faktorer som var man växer upp, vilken skola man går i och föräldrarnas utbildningsnivå spelar allt större roll. Förra läsåret var det 18 600 elever som inte klarade grundskolan – nästan 20% av alla elever som slutade årskurs 9. Civilsamhällets insatser i denna fråga är till stor del koncentrerade i storstadsregioner. I detta projekt kommer Stiftelsen Läxhjälpen därför att påbörja arbetet med att etablera sin verksamhet i Norrland. Projektet inleds med att en testskola väljs ut, och skalas därefter upp. Under projektet startar läxhjälpsprogrammet på en skola, och under projektets gång läggs grunden och förutsättningarna för att sprida det till fler skolor i fler regioner.