SCRIIN
Jämlik rörelse i skolan
Forskning visar tydligt att hälsa inte är jämlik. Hur fysiskt aktivt ett barn är beror på var man är född och uppvuxen, föräldrarnas bakgrund och om man är pojke eller flicka. Därför är skolan en viktig plattform för att nå ut till alla barn oavsett bakgrund, kön och socioekonomiska förutsättningar. I skolan är det dessvärre […]
Forskning visar tydligt att hälsa inte är jämlik. Hur fysiskt aktivt ett barn är beror på var man är född och uppvuxen, föräldrarnas bakgrund och om man är pojke eller flicka. Därför är skolan en viktig plattform för att nå ut till alla barn oavsett bakgrund, kön och socioekonomiska förutsättningar. I skolan är det dessvärre […]
Forskning visar tydligt att hälsa inte är jämlik. Hur fysiskt aktivt ett barn är beror på var man är född och uppvuxen, föräldrarnas bakgrund och om man är pojke eller flicka. Därför är skolan en viktig plattform för att nå ut till alla barn oavsett bakgrund, kön och socioekonomiska förutsättningar. I skolan är det dessvärre också en utmaning att uppnå jämlikhet. Rörelsedata från 500 skolor visar tydliga skillnader mellan pojkar och flickor, där pojkarna rör sig upp till 50 % mer än flickorna. För att tackla denna utmaning krävs en kraftsamling för en mer jämlik rörelse i skolan. Många skolor har startat upp rörelsesatsningar som har gett positiva effekter, men stora utmaningar kvarstår att nå de grupper som rör sig allra minst, där flickorna är i majoritet.
SCRIIN vill med detta projekt bidra till en mer jämlik hälsa bland barn och unga i Sverige, genom att skapa förutsättningar för mer rörelse under och efter skoldagen bland flickor på 100 skolor runt om i Sverige. I detta projekt samarbetar SCRIIN med Generation Pep och Stockholms stads utbildningsförvaltning.
Projektet stöttas med 2 870 000 kronor.