Temporarity
Teater om upplevelsen av skolan
En god utbildning får man om man är trygg nog att ta den till sig. I en skola som är otrygg, där eleverna oroar sig över vad som ska hända nästa rast blir det svårare att lära. Forskning har visat att vi genom hur vi utformar våra skolor kan påverka även den psykosociala miljön. Inom projektet […]
En god utbildning får man om man är trygg nog att ta den till sig. I en skola som är otrygg, där eleverna oroar sig över vad som ska hända nästa rast blir det svårare att lära. Forskning har visat att vi genom hur vi utformar våra skolor kan påverka även den psykosociala miljön. Inom projektet […]
En god utbildning får man om man är trygg nog att ta den till sig. I en skola som är otrygg, där eleverna oroar sig över vad som ska hända nästa rast blir det svårare att lära. Forskning har visat att vi genom hur vi utformar våra skolor kan påverka även den psykosociala miljön.
Inom projektet ska högstadieelever själva få berätta om sina erfarenheter av skolan. Dessa berättelser formas till en teaterföreställning som spelas för skolor över hela landet. Den deltagande formen på föreställningen ger även publiken möjighet att formulera sina egna tankar kring den miljö de dagligen vistas i. Trygga och otrygga rum kommer synliggöras på de skolor som besöks, och ge en grund för att förändra miljön till det bättre. Att se sin egen verklighet skildrad och få nya perspektiv, bidrar till bättre förståelse av både sig själv och andra.
Projektet stöttas med 2 100 000 SEK.