Cirkus Tigerbrand
Bullekungen
Att leka kan ge kraft och glädje, men det kan också förstärka hierarkier och användas för att skaffa sig övertag över andra. Kränkningar och mobbning är vanliga företeelser i skolmiljön och förekommer ofta i barnens lek på skolgården. Via leken kan man utforska och växa, men också manipulera och dominera, och många lekar är destruktiva […]
Att leka kan ge kraft och glädje, men det kan också förstärka hierarkier och användas för att skaffa sig övertag över andra. Kränkningar och mobbning är vanliga företeelser i skolmiljön och förekommer ofta i barnens lek på skolgården. Via leken kan man utforska och växa, men också manipulera och dominera, och många lekar är destruktiva […]
Att leka kan ge kraft och glädje, men det kan också förstärka hierarkier och användas för att skaffa sig övertag över andra. Kränkningar och mobbning är vanliga företeelser i skolmiljön och förekommer ofta i barnens lek på skolgården. Via leken kan man utforska och växa, men också manipulera och dominera, och många lekar är destruktiva – så kallade maktlekar.
Cirkus Tigerbrand vill med sitt projekt Bullekungen fördjupa kunskapen om maktlekar och hjälpa till att bemöta maktlekar och förändra destruktiva beteenden i skolmiljön. Detta genom en kombination av scenkonst och pedagogiska verktyg, för att ge barn och lärare de nödvändiga verktygen för att identifiera och hantera maktlekar, och därmed bidra till minskad ojämlikhet och ökad trygghet i skolorna.
Projektet stöttas med 2 350 000 kronor.