Arbetets museum
Jag tror inget jag inte vet – Bamse och källkritik
Barn och unga blir mer och mer digitala vilket gör att de i allt tidigare åldrar behöver ha ett aktivt samtal om källors ursprung. För att värna det öppna, pluralistiska och demokratiska samhället behöver vi inkludera förskola och lågstadium i resonemang om källors trovärdighet. Att källkritik, informationsinhämtning och digitalisering måste bli en del av samtalet […]
Barn och unga blir mer och mer digitala vilket gör att de i allt tidigare åldrar behöver ha ett aktivt samtal om källors ursprung. För att värna det öppna, pluralistiska och demokratiska samhället behöver vi inkludera förskola och lågstadium i resonemang om källors trovärdighet. Att källkritik, informationsinhämtning och digitalisering måste bli en del av samtalet […]
Barn och unga blir mer och mer digitala vilket gör att de i allt tidigare åldrar behöver ha ett aktivt samtal om källors ursprung. För att värna det öppna, pluralistiska och demokratiska samhället behöver vi inkludera förskola och lågstadium i resonemang om källors trovärdighet. Att källkritik, informationsinhämtning och digitalisering måste bli en del av samtalet redan i förskoleålder är något som både Skolverket och läroplanen är tydliga med.
I detta projekt vill Arbetets Museum bidra till barns kunskap om källkritik och källtillit genom en metod och material som är både tilltalande och lärorik och som kan spridas över hela landet.
Projektet stöttas med 2 990 000 kr.