Bakom projektet Vård i tid: intervju med Barndiabetesfonden

På Världsdiabetesdagen lanserade Barndiabetesfonden den digitala kampanjen “Vård i tid” – en del av projektet med samma namn som Postkodlotteriets Stiftelse stöttar – för att öka kunskapen kring symtomen på typ 1-diabetes hos små barn.


Projektet “Vård i tid” innefattar flera aktiviteter för att nå ut till primärvårdspersonal och småbarnsföräldrar, eftersom symtomen på typ 1-diabetes hos små barn ofta är diffusa men snabbt kan bli livshotande. Utöver kampanjen ska Barndiabetesfonden ta fram informations- och utbildningsmaterial, som ska spridas till BVC, vårdcentraler och skolhälsovård – både fysiskt och digitalt.

Vi fick chansen att prata med Karolina Janson, generalsekreterare hos Barndiabetesfonden, för att höra mer om arbetet med “Vård i tid”.

Hej Karolina! Kan du berätta kort om projektet ”Vård i tid”?

Typ 1-diabetes är idag den vanligaste livshotande kroniska sjukdomen bland barn i Sverige, och antalet drabbade ökar snabbt, särskilt bland barn under fem år. Trots detta är kunskapen om symtomen låg, både hos föräldrar och inom primärvården. 

”Vård i tid” är ett projekt som Barndiabetesfonden driver tillsammans med Svenska barnläkarföreningen och Svensk sjuksköterskeförening, med stöd av Svenska Postkodlotteriets Stiftelse. 

Syftet med projektet är att öka kunskapen om att små barn också kan drabbas av typ 1-diabetes, att det kan gå snabbt och vilka symtom man ska vara uppmärksam på. 

Varför är det viktigt att genomföra projektet?

Vi ser en oroande trend där små barn kommer in till vården alldeles för sent och redan har utvecklat syraförgiftning, så kallad diabetisk ketoacidos. Det är ett livshotande tillstånd.

Enligt Nationella Diabetesregistret drabbades över 55 procent av de yngsta barnen 2024 av allvarlig syraförgiftning vid insjuknandet, och många behövde intensivvård. Det är en ökning med nästan 15 procentenheter på bara två år. Tyvärr har även dödsfall inträffat de senaste åren.

Vilka har hittills nåtts av kampanjen ”Vård i tid”?

Kampanjen består av två delar: en riktad till föräldrar och en till primärvården. Det har bland annat tagits fram kunskapsfilmer med läkare samt casefilmer med barn som drabbats. Till vårdcentralerna har bland annat ett informationsbrev gått ut med kommunikationsmaterial i form av foldrar, affischer och informationsfilmer på svenska, engelska, arabiska, somaliska och tigrinja. Materialet är framtaget för att kunna användas i väntrum och andra vårdmiljöer. En dialog pågår också med föreningar och nätverk inom vården för att säkra en långsiktig förändring.

I samband med lanseringen utförde vi ett omfattande PR-arbete vilket har lett till stort genomslag i media med inslag i bland annat Aktuellt, Morgonstudion på SVT och debattartikel i SvD. Kampanjen har även haft stor spridning i sociala medier, bland annat genom delningar på sociala medier av influencers och ambassadörer.

Vad är målet med projektet ”Vård i tid”?

Att öka kunskapen om tidiga symtom på typ 1-diabetes hos små barn, både hos allmänheten och vårdpersonal, så att barn snabbare får rätt diagnos och rätt vård så att färre barn hamnar i ett livshotande tillstånd.

När och hur kommer ni kunna säga något om effekten av projektet?

Kampanjen pågår en bit in i december. Därefter kommer vi att genomföra effektmätningar både bland föräldrar och inom vårdpersonalen. Utbildningsinsatsen kommer pågå under en lång tid framöver, framförallt att vi kommer samarbeta med föreningar och kunskapsstöd inom vården för att säkra att vi får till långsiktiga förändringar.

Målet med av att färre barn kommer in med syraförgiftning kommer vi kunna avläsa i Nationella diabetesregistrets rapport våren 2027 (som baseras på statistik från 2026).

project image

Vård i tid

Typ 1-diabetes är den vanligaste livshotande kroniska sjukdomen bland barn i Sverige och omkring 1...

Läs mer

Upptäck fler berättelser

Utforska projekt