Tactical Tech
Politiska kampanjer på nätet och deras påverkan på demokratin
Om tjänsten vi använder är gratis, så är vi med stor sannolikhet inte kunden. Vi är produkten. Den här prislappen, att vår personliga information används och säljs till andra aktörer utan vare sig insyn eller hänsyn till etiska överväganden har inneburit att metoder för att skräddarsy budskap och manipulera människors världsbild fått fäste. Det här […]
Om tjänsten vi använder är gratis, så är vi med stor sannolikhet inte kunden. Vi är produkten. Den här prislappen, att vår personliga information används och säljs till andra aktörer utan vare sig insyn eller hänsyn till etiska överväganden har inneburit att metoder för att skräddarsy budskap och manipulera människors världsbild fått fäste. Det här […]
Om tjänsten vi använder är gratis, så är vi med stor sannolikhet inte kunden. Vi är produkten. Den här prislappen, att vår personliga information används och säljs till andra aktörer utan vare sig insyn eller hänsyn till etiska överväganden har inneburit att metoder för att skräddarsy budskap och manipulera människors världsbild fått fäste. Det här leder inte bara till en ökad polarisering, det hotar också de demokratiska processerna i samhället.
Postkodstiftelsen vill i detta projekt tillsammans med Stichting The Tactical Technology Collective (TTC) synliggöra hur personlig information används i politiska kampanjer med målsättningen att skapa möjligheter för väljare att göra informerade val och känna tilltro till det demokratiska systemet och därmed stärka demokratin.
Postkodstiftelsen stödjer projektet med 2 720 000 kr.